Dopravcovia tvrdia, že požiadavka, aby využívali minimálne 50 % svojich
prevádzkových intervalov, čo už je menej než pôvodných 80 % pred
pandémiou, ich núti prevádzkovať prázdne alebo poloprázdne lety.
Zotavovanie leteckej dopravy sa totiž opäť spomalilo po nástupe variantu
omikron nového koronavírusu a pre rýchlo sa meniace pravidlá pre
cestujúcich. Oživenie tohto sektora sa preto naťahuje a potrvá dlhšie,
ako sa očakávalo.
Belgická spoločnosť Brussels Airlines napríklad uviedla, že do konca
marca bude musieť vypraviť 3000 letov s nedostatočne obsadenou
kapacitou. Jej materská spoločnosť Lufthansa minulý mesiac varovala, že
očakáva počas európskej zimnej sezóny až 18.000 "zbytočných letov".
Belgický minister dopravy Georges Gilkinet písomne vyzval Európsku
komisiu, aby uvoľnila pravidlá týkajúce sa prevádzkových intervalov,
pričom argumentoval, že ich dôsledky sú v rozpore s uhlíkovo neutrálnymi
ambíciami EÚ.
Komisia po vypuknutí pandémie v marci 2020 znížila limity pre sloty.
Vlani v decembri však uviedla, že 50-percentná hranica sa zvýši na 64 % v
nadchádzajúcej letnej sezóne od apríla do novembra 2022.
Napriek výzvam na väčšiu flexibilitu EÚ schválila 50-percentné
využívanie slotov počas aktuálnej zimnej sezóny. No vzhľadom na súčasnú
krízu sa to javí ako nereálne, domnieva sa Medzinárodné združenie
leteckých dopravcov (IATA), ktoré tiež žiada "väčšiu flexibilitu" a poukazuje na výrazný pokles cestujúcich a vplyv variantu omikron aj na posádky.
Ale podľa hovorcu Komisie sa európska exekutíva domnieva, že celkový
nižší spotrebiteľský dopyt sa už odráža v zredukovanom limite pre
letiskové intervaly na úrovni 50 % v porovnaní s predchádzajúcimi 80 %.
"Komisia očakáva, že prevádzkované lety budú nasledovať dopyt
spotrebiteľov a ponúknu obyvateľom tak potrebné nepretržité letecké
spojenie," dodal hovorca Daniel Ferrie.